Widoczne logo, widmo sukcesu

Widoczne logo, widmo sukcesu

metki

Zaczyna się właśnie gorący zimowy sezon zakupowy. To czy kupimy drogi produkt z widoczną metką ma wpływ na stan naszego portfela. I nie tylko na niego.

Jak już pisałam w „Cztery paski na dresie, mniej w portfelu” kupowanie podróbek i ubrań markowych ma wpływ na nas samych. Prócz wyboru tanie- drogie mamy również możliwość kupienia ubrania markowego z widocznym logo firmy lub bez niego. Wybory oryginalności podejmowane są nie tylko dla  wyższej często jakości produktów, ale też, uwidocznienia ich markowości.

Jak odkryli holenderscy naukowcy wyższa cena metkowanych ubrań to większe profity dla użytkownika. Uczestnicy badania oglądali zdjęcia, na których przedstawione osoby ubrane były w produkty wyraźnie oznaczone logo Lacoste lub Tommego Hilfingera. Na niektórych zdjęciach zostały one usunięte, ale model pozostawał ten sam, podobnie jak jego strój. Ta drobna różnica powodowała, że osoby z widocznym logo były postrzegane jako bogatsze i o wyższym statusie. Podobnie jakbyśmy obserwowali tą samą osobę w Ferrari, a Volkswagenie. Niemniej jednak badanie wyraźnie pokazuje, że ten drobny szczegół jakim jest zaznaczenie oryginalności ma znaczenie dla innych osób.

W drugim badaniu uczestnicy oglądali rozmowę o pracę, w której kandydat podobnie jak postacie w poprzednim, ubrany był w markowe ubrania lub te same, ale bez logo firmy. Ten pierwszy nie dość, że był oceniany jako bardziej nadający się do oferowanej pracy, to jeszcze proponowano mu o 9% wyższe wynagrodzenie. Wygląda na to, że torebka od Prady może wpłynąć na to, że będzie nas stać na kolejną 😉

Kolejnym przykładem jest eksperyment w centrum handlowym, w którym  kobieta próbowała namówić przechodniów na wypełnienie ankiety. Wyniki były zadziwiające. Ankieterka ubrana w sweter z logo była w stanie namówić aż 52% osób na wzięcie udziału w badaniu, bez- zaledwie 13%. Pokazuje to, jak świadomość oryginalności zmienia zachowanie obserwatorów. Ten konkretny przykład może być radą dla wszystkich tych, którzy mając kontakt z klientem chcą wywrzeć jakieś działanie. Nie musi to być wypełnienie ankiety, może być też wysłuchanie oferty czy podążanie za wskazanym zachowaniem.

Drogie produkty znanych projektantów to nie tylko szkoda dla naszego portfela, ale przede wszystkim korzyść dla naszego wizerunku. Aby w pełni wykorzystać możliwości drogich produktów powinny być one oryginalne (co wpływa na nasze zachowanie) a dodatkowo z widocznym logotypem (co wpływa na nasze otoczenie). Wysokie ceny są wynikiem nie tylko wyższej jakości tych produktów. Płacimy dosłownie za metkę. Metkę, która może przynieść nam więcej korzyści niż nam się wydaje.  Poprzez widoczne znane logo wysyłamy podświadome sygnały do naszych rozmówców i obserwatorów.  Osoby w markowych ciuchach są lepiej postrzegane i traktowane inaczej. Zakupy czas zacząć. Bez wyrzutów sumienia. W końcu nauka potwierdza, że powinnam wydać więcej niż mniej. :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>