
Kryzys na świecie, a podróbki siedzą i zacierają małe rączki. Producenci marek Pumba, Adidos i Panasonix nie siedzą i nie płaczą nad chudnącym portfelem konsumenta, za to starają się jak najlepiej oszukać nasze wyszukane gusta, tak by całkowicie upodobnić swoje produkty do oryginałów. Co jednak sprawia, że chcemy mieć wszystko oryginalne? Albo inaczej: Dlaczego POWINNIŚMY chcieć mieć wszystko oryginalne?
Przeprowadzone przez Wen-Bin Chiou i Ying-Hsien Chao eksperymenty odpowiadają częściowo na pytanie jak oryginalność wpływa na nas samych. Obszerne teorie dotyczące zachowań konsumenta, wskazują na to, że na nasze działania mają wpływ czynniki zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne. Postrzeganie samego siebie, postrzeganie idealnego siebie i to jak postrzegamy swój obraz w oczach innych, to teorie wewnętrznych czynników wpływu na zachowanie. W naszych świadomościach istnieje stereotyp osoby kupującej produkty Dolce&Gabbana, Rolex czy Prada. Dla wielu osób o średnich zarobkach tacy konsumenci stanowią grupę aspirującą, a podróbki produktów- namiastkę ich konsumpcji. Wspomniane badania ujawniają, że tak jak postrzeganie siebie wpływa na wybory produktów, tak dane produkty wpływają na postrzeganie.
Kupuj drożej, bądź bogatszy
Pierwszy eksperyment miał wykazać czy korzystanie z podróbki myszki i klawiatury dla MAC’a ma wpływ na oczekiwania względem wynagrodzenia. Badani mieli za zadanie napisanie CV, jedna grupa robiła to za pomocą oryginalnych urządzeń Apple, jedna za pomocą podróbek. Po napisaniu resume mieli ocenić: efektywność urządzeń przy pracy i ich cenę. Okazało się, że badani oceniali podróbki jako tańsze i mniej efektywne w wykonywaniu zadania. Ponadto osoby korzystające z oryginałów wykazywały wyższe oczekiwania odnośnie zarobków, niż osoby, które korzystały z tańszych zamienników o 10%. Główny wniosek płynący z tych badań był taki, że produkty z jakich korzystamy wpływają na ocenę swojej wartości, czego wskaźnikiem były oczekiwania względem wynagrodzenia.
Jestem piękna, bo mam torbę od Prady
Drugi eksperyment pokazywał, jak oryginalność produktów może wpływać na społeczne stosunki międzyludzkie. Tym razem wykorzystanym produktem był telefon komórkowy, w którym w trakcie badania badacze wymienili baterię. Część uczestników otrzymała baterię Apple, a część zamiennik z powodu oszczędności. Każdy z ochotników miał w 16 cechach opisać idealnego partnera, wybrać go z dostępnej bazy i przedstawić siebie w czasie 5 minut. Jak się okazało osoby korzystające z tańszej baterii uważały, że wybrani partnerzy ocenią ich jako mniej atrakcyjnych.
W świetle powyższych badań można przekształcić zdanie Jesteś tym co jesz, na Jesteś tym co masz. Co prawda, kupując tańsze zamienniki i produkty wydaje nam się, że oszczędzamy, to tak naprawdę obniżamy poczucie własnej wartości. Produkty wyglądają tak samo, ale w naszej świadomości nie są tym, czym być powinny.
Źródła:
- RWen-Bin Chiou, Ying-Hsien Chao, „Genuineness matters: Using cheaper, generic products induces detrimental self-evaluations”