Twój mózg jest lekko upośledzony na słowo „nie”. Świadomy-Ty wiesz, że ono istnieje, że jest tam gdzie jest i że ma tam określoną rolę i znaczenie. Percepcja zaprzeczenia jest jednak całkiem nielogiczna.
Po wpisniu w google wyrażenia „nie myśl o..” od razu wyświetla mi się „nie myśl o słoniu” jest to bowiem standardowy przykład słabości zaprzeczenia. Wszystkie poradniki NLP krzyczą o tym, żeby nie używać słowa „nie” jeśli faktycznie chce się zapobiec danemu zjawisku. Czy to znaczy, że ono jest dla nas obojetne? Oczywiście, że nie tylko proces przetwarzania takiej negacji przebiega wolniej. Najpierw musze faktycznie pomyśleć o sytuacji jakiej mi się zabrania, a później odwrócić zadane polecenie.
Ten przydługawy wstęp był tylko po to, żeby zwrócić waszą uwagę na język angielski w którym nagminnie używa się zaprzeczeń, kiedy faktycznie można wykorzystać zdanie twierdzące. Przykład, który mnie do tego doprowadził – łazienkowy na zdjęciu.
Przeczytałam na szybko (bo kto poświęce dużo czasu na lekturę metki) informację na ręczniku: prać z ciemnymi kolorami. (Hm. Jak to jak ręcznik prawie biały?) Oddzielnie. (ta. teraz ma to sens). Nastepne zdanie to samo – używać nie wybielacza. Wiem. Czepiam się bo to taki język tylko zadziwiające jak w ten sposób można skomplikować komuś życie.
Badanie negacji
Ciekawe badania pod tym względem przeprowadził Józef Maciuszek, który wykorzystując komiks Lucky Luke sprawdzał uwagę badanych. Józef podzielił respondentów na 4 grupy. Każda miała inne zadanie:
1. po prostu przeczytać komiks,
2. przeczytać komiks w którym jest wiele postac i gangster,
3. zwracać uwagę na gangstera
4. NIE zwracać uwagi na gangstera.
Pytania dotyczące gangstera i innych detali komiksu pokazały że grupa 1 i 2 podobnie odpowiadały na wszystkie pytania, grupa 3 i 4 lepiej (i też podobnie) odpowiadały na pytania dotyczące gangstera. Nie miało dla nich znaczenia czy nakazano czy zabroniono im zwracać uwagę na gangstera. I tak skupiali na nim swoją uwagę.
Więcej informacji dotyczących negacji i badań dr Maciuszaka można znaleźć tutaj.