Wolne chwile spędzasz na grze w Word of War Craft? Uzależniona od Angry Birds? Jak twierdzi psycholog C. Shawn Green z Uniwersytetu Wisconsin gry zmieniają twój mózg. Dowiedz się jak.
Zainteresowanie skutkami gier wśród naukowców jest ogromne. Jego główną przyczyną jest fakt, że jest to rozrywka dla coraz większej ilości ludzi. Przeciętny gracz ma dziś 34 lata, gra od 12 lat i spędza na grze nawet 18 godzin tygodniowo. Jak podał jeden z analityków zarejestrowanych użytkowników gry World of Warcraft może być nawet 11 milionów, co od 2004 roku daje 50 miliardów godzin czyli 5,9 milionów lat- tyle ile ewoluował nasz gatunek. Tym bardziej, że tylko w Polsce rynek gier komputerowych wart jest prawie 700 milionów złotych.
Kreatywny nagrodzony
Pomimo wielu obaw rodziców okazuje się, że granie w gry komputerowe ma wiele zalet. Osoby często grające stają się bardziej spostrzegawcze, wykazują się większą kreatywnością i szybszym podejmowaniem decyzji. Nie wspominając o lepszych zdolnościach manualnych, szybszym rozwiązywaniem problemów opartej na przeszłej wiedzy i lepszej koordynacji ruchu w odniesieniu do widzianych obiektów. Dzięki ostatniemu są lepszymi nocnymi kierowcami.
Gry akcji wpływają na decyzyjność i skrócają czas reakcji na dane zadanie o 25%. Niektóre badania mówią nawet o 4krotnie krótszym czasie podejmowania decyzji. Poza tym często praktykujący gracze, mogą skupiać się jednocześnie na sześciu różnych czynnościach, podczas gdy normalnie są to maksymalnie cztery. Gry wpływają różnie na ludzi ze względu na ich płeć. Męski mózg aktywuje się znacznie bardziej w centrum nagrody i uzależnienia. W przypadku kobiet, które znane są ze swej kiepskiej orientacji w terenie i wyobraźni przestrzennej, skutki są bardziej pozytywne- gry poprawiają ich zdolność radzenia sobie z przedmiotami 3D.
Mózg jest jak mięsień i powstaje na podobnej zasadzie, im więcej go ćwiczymy, tym więcej powstaje połączeń nerwowych. Przede wszystkim dotyczy to części mózgu odpowiedzialnej za pamięć i uczenie się. Ponadto gry w których liczy się czas rzeczywisty aktywuje się zmysł ruchu.
Trzyletnie badanie na 491 dzieciach wykazało, że niemal każda gra pobudza kreatywność, niezależnie od płci czy rasy. Badania przeprowadzono za pomocą Testu Twórczego Myślenia Torrance’a. Polegał on na narysowaniu ciekawego obrazka, nadanie mu tytułu i napisanie do niego historyjki. Dzieci otrzymywały za nie punkty na podstawie których oceniano ich kreatywność. Takiego efektu nie wywiera korzystanie z telefonu, internetu jak i komputera. Zadziwiający jest fakt, że całkowicie nie miało znaczenia to czy była to „strzelanka” czy futbol.
Dziecko z bronią
Niestety jest również ciemna strona tego medalu. Mianowicie gry wideo, w których dominuje przemoc mogą zmienić młody mózg w zaledwie tydzień w obszarze odpowiadającym za emocje. Dzieje się przez działanie dopaminy, związku chemicznego zaangażowanego w proces uczenia, ale też odpowiedzialnego za odczuwanie przyjemności z nagrody. Zaburzenia emocjonalne są wynikiem zmniejszenia się aktywności kory przedniego zakrętu obręczy zarówno podczas jak i po grze. Dzieje się tak, by gracz nie miał problemu z agresywnymi zachowaniami i zabijaniem wroga. Znaleziono również korelacją pomiędzy graniem, nadwagą, izolowaniem się od społeczeństwa i skłonnością do depresji.
Zatem jeśli następnym razem jeśli twoje dziecko zasiądzie przed komputerem pomyśl, że będzie albo bardziej kreatywne i decyzyjne, albo zagubi się w świecie emocji i możesz skończyć tak. Sama zaczynam grać dla możliwości wykonywania tych sześciu rzeczy na raz.
Źródła: