Wśród najbardziej znanych badaczy zajmujących się kontaktami na Facebooku jest Robin Dunbar, twórca teorii określającej liczbę możliwych relacji między ludźmi. Badania przez niego przeprowadzone pokazują, że niestety statystyki na Facebook’u nie pokazują na prawdę ilu mamy przyjaciół. Zła wiadomość dla „kolekcjonerów” znajomych- niezależnie od tego ilu masz przyjaciół na portalach społecznościowych, jesteś w stanie utrzymywać kontakty ze 150 osobami. Co to ma wspólnego z kontami marki? Przede wszystkim profesora Dunbara. Jego zespół przeprowadził ciekawe badania nad zależnością pomiędzy umiejętnościami interpersonalnymi, a budową mózgu.Wraz z rozwojem, człowiek staje się bardziej świadomy tego, że inni ludzie myślą, zachowują się i postrzegają świat w inny sposób niż on sam. Kierują nami różne cele, motywują inne rzeczy, proces przetwarzania i zapamiętywania rzeczy może przebiegać w odmienny sposób w mózgach różnych osób. Każdy z nas jest inny, jedni uważani są za introwertyków, pozostali za ekstrawertyków. Cecha ta określa jaki mamy stosunek do świata zewnętrznego i jak oddziałuje on na nasze decyzje. Za wszystko powyższe odpowiada orbitalna kora przedczołowa. Ten obszar mózgu odpowiedzialny jest za proces podejmowania decyzji i postrzeganie. Jak pokazują badania grupy naukowców z Wielkiej Brytanii ma ona również inne funkcje, mianowicie znaczny wpływ na nasze zdolności społeczne.W badaniu przeprowadzonym przez Dunbara i jego zespół zanalizowano tak zwaną „intencjonalność”. Terminem tym określono zdolność osób badanych do wyjaśnienia i przewidywania zachowań innych ludzi przez przypisywanie im intencji i stanów emocjonalnych. Tak więc, jako człowiek słuchający Nirvany jesteś w stanie sobie wyobrazić, że ktoś inny może słuchać Rihanny. Będąc świadkiem danej sytuacji możesz domyślać się co ludzie mówią, a co myślą. Poprzez obserwacje i przeczucia analizujesz zachowania, sposób poruszania, ton głosu czy intonację. U ludzi zdolność ta jest rozwinięta na różnym poziomie.Podczas eksperymentu, badanym przedstawiano kilka historii po przeczytaniu których, mieli oni określić zachowania bohaterów. W ten sposób badano ich zdolności społeczne. Intencjonalność była tu definiowana dwojako: jako stan umysłu badanego i postaci w opowieści.
Osoby o wysokich zdolnościach społecznych były w stanie ocenić nie tylko, co Bill w opowiadaniu myślał w danej sytuacji, ale też, jak Sally interpretowała jego wypowiedź.Jak się okazuje zdolności te nie są tylko wynikiem charakteru danej osoby czy też wychowania, ale wielkości orbitalnej kory przedczołowej. W wykorzystaniem fMRI odkryto, że osoby o wyższych zdolnościach miały bardziej rozbudowaną tą część mózgu.
Badania te pokazują, że zdolności interpersonalne niekoniecznie mogą podlegać rozwojowi na skutek szkoleń. Zmiany w mózgu o ile są możliwe, o tyle dotyczą bardzo intensywnych ćwiczeń, jak długotrwała nauka gry na skrzypcach.
W tym kontekście wspominano również o czytaniu w myślach i zdolnościach mentalisty. Osoby o większej korze przedczołowej mają więcej przyjaciół, ponieważ potrafią podtrzymywać rozmowę, dostrzegają szeroki kontekst społeczny we wszystkich sytuacjach jakie ich dotyczą, czują intencję i emocje innych osób. Takie osoby łatwiej nawiązują znajomości, wiedzą co powiedzieć i nie boją się konfrontacji z innymi.
Jak widać, niestety, nie każdy nadaje się na „społecznościowca” w firmie. Może nie oznacza to konieczności kupowania skanera do fMRI, ale wystarczy kilka prostych testów, które pokażą czy dana osoba będzie potrafiła odpowiednio reagować na sytuacje spotykające ją w sieci.
Źródła:
- Orbital prefrontal cortex volume predicts social network size: an imaging study of individual differences in humans
- Could brain size determine whether you are good at maintaining friendships?
- What’s Your Dunbar Number?