Obrazologia atakuje nas z każdej strony. Mamy youtube, zdjęcia na fejsie są ważniejsze niż treść, Pinterest zdobywa coraz więcej fanów, a na konferencjach marketingowych mówią wprost „Walcie video”. Skąd ten bum? I dlaczego jest tak ważny?
Nasz mózg każdego dnia odwala kawał dobrej roboty. Codziennie widzimy setki komunikatów marketingowych czy sprzedażowych (czyt. Pozostać niewidzialnym). I musimy sobie z nimi jakoś radzić. Kiedyś pełne artykuły dotyczące użyteczności produkty były normalną formą reklamy. Zawierały wszystkie jego cechy, zalety i opis użycia. Teraz mija się to z celem, bo przy takim natężeniu nikt by tego nie czytał. Chyba, że mamy na myśli Stories (czyt. Story marketing), które od czasu do czasu są jeszcze stosowane. Obrazki są dla nas bardzo ważne głównie dlatego, że jest to znacznie łatwiej jest je przetworzyć. „Jaki koń jest, każdy widzi”. Nie muszę się wysilać, czytać, wyobrażać, marnować czasu na zrozumienie. Wzrok jest dla nas najważniejszy, więc widzę i wiem. Konsument tylko rzuca okiem i zainteresuje się bardziej czy oleje twój produkt. Prostota może Cię uratować (czyt. Ciężkie życie czytelnika).
Badania pokazują, że odpowiednie przedstawienie obrazów może drastycznie zwiększyć popularność tego produktu. Uczeni z University of British Columbia odkryli, że w krajach, w których czytamy teksty od lewej do prawej postrzegamy lewą stronę jako przeszłość, a prawą – przyszłość. Ta banalna rzecz może zniweczyć skutecznie wprowadzenie produktu w innym kraju. Dotyczy to w szczególności produktów, które wprowadzają z naszym życiu jakąś widoczną zmianę: środki odchudzające, kremy na zmarszczki, płyny do naczyń itp.
Oprócz tego jeśli jakieś element znajdują się blisko siebie uważamy, że są ze sobą skorelowane. Bliskość lokalizacyjna sugeruje nam, że coś jest ze sobą powiązane. Im bliżej, tym bardziej. W przełożeniu na marketing tyczy się to tych samych grup produktów, o których wspomniałam powyżej. Jeśli chcemy pokazać efekt jaki nasz produkt wywiera to od lewej (przed) do prawej (po) i bliziutko. Jeśli pokazujemy relacje między ludźmi to matki, dzieci, przyjaciółki są zazwyczaj blisko siebie. Rodzinę poznajemy po tym, że ludzie stoją razem.
Ma znaczenie również, w którym miejscu umieszczamy obraz, a w którym tekst. Czytamy i oglądamy od lewej więc naturalne jest dla nas, że zaczynamy patrzeć od tej strony. I choć prawy góry róg jest najbardziej pomijany (czyt. Pozostać niewidzialnym) to w przypadku umieszczania obrazów obok tekstu jako całości pamiętajmy, że to obraz ma być od lewej. Jest to związane z funkcjami naszych półkul i tym jaką pełnią dla nas rolę (ale o tym za tydzień).
Jeszcze lepszy efekt można osiągnąć oczywiście za pomocą video i tutaj chyba najlepszymi z serii „przed” i „po” jest:
- Dove Evolution (i 16 mln wyświetleń!!)
- McDonalds z Kanady
Nie zastanawiamy się nad tym, że to może być inna modelka i inna kanapka. Zakładamy, że jest ta sama tylko przesunięta w czasie.
Podobne posty:
Źródła:
Co do Kanapki z Maca to może byc ta sama kanapka, był taki film na yt dlaczego zdjęcia kanapek z maca nie fałszują rzeczywistości, otóż; wszystke składniki są pokazywane od frontu zdjęcia żeby było widać, co taka kanapka ma w środku. a z tyłu pustki;) (tak jak czasem cateringi oszukują na kanapkach ze niby napakowane a nie..)
a co do modelki: makijaż czyni cuda:)
a co do czytania; dotyczy to tylko kultury europejskiej, Azjaci czytają od góry do dołu a Arabowie od prawej do lewej