Wszystko co gorące jest super – gorący kubek, gorące lato, gorąca herbata, gorące laski, wiadomości na gorąco czy gorąca oferta. Zima, zimno, ludziom nie chciało wychodzić się z domów, a sprzedaż spadła. Jak można podkręcać konsumentów do kupowania?
Make it hot!
Badania nad temperaturą miały pokazać, jak wpływa ona na postrzeganie produktów. Sprawdzano przy tym podwyższoną temperaturę zarówno produktu, jak i otoczenia. Badani oglądali leżący przed nimi ołówek. W niektórych przypadkach blat o który się opierali był ciepły, w innych zimny. Wyższa temperatura sprawiała, że ołówek wydawał się bardziej cenny i leżący bliżej. Chłód oddalał produkt od badanego i obniżał jego wartość.
Podobne efekty otrzymano, po nagrzaniu pomieszczenia w którym znajdowali się badani. W 26 stopniach produkty były cenniejsze niż w 22. Czy to znaczy, że zawsze trzeba podkręcać temperaturę na maxa i grzać jak się da? Może nie do końca
W Polsce szczególne zamiłowanie gorącymi tematami wynika z klimatu w jakim żyjemy. Większość z nas kolor niebieski podaje jako ulubiony, ale już niechętnie ktoś z nas się nim otacza. Mieszkańcy krajów południowych znacznie częściej używają w swoim najbliższym otoczeniu kolorów niebieskich czy białych. Każdy z nas próbuje trzymać równowagę cieplną, która również wyraża się w kolorach, które widzimy.
Dlaczego tak dobrze reagujemy na ciepło?
Jak sugerują badacze ogrzewanie produktu i otoczenia może mieć wpływ na emocje. Człowiek rozemocjonowany, podniecony jest cieplejszy, lepiej rozgrzany. Ciepło ciała rozgrzewa pozytywne emocje, które są przenoszone później na produkt. To odwrócenie procesu jaki wydaje nam się naturalny: pozytywne emocje powodują szybsze krązenie krwi dzięki czemu jest nam cieplej.
Jak wykorzystać w praktyce?
Można zawsze prezentować produkty które są ciepłe – herbatę z unoszącą się parą, ciasteczka prosto z pieca, jeśli nie ma takiej możliwości to kolorystyka otoczenia produktu może nam w tym pomóc. Dobrym przykładem takiej gorącej iluzji są elektryczne kominki, albo same monitory wyświetlające płomień, dzięki czemu od razu robi się przytulniej.
W samych miejscach sprzedaży zawsze można podnieć odrobinę temperaturę, i sprawdzić jak zmienia się wartość sprzedaży. Zawsze przy tym pamiętamy o umiarze, bo każdy z nas ma granicę komfortu temperatury.
Nie jesteś sprzedawcą? To nic nie szkodzi! Stosuj wiedzę z ocieplania w codziennym życiu. Zastąpmy przy spotkaniach szklankę wody gorącą herbatą lub kawą. Czekolada nie tylko osłodzi spotkanie, ale też przeniesie pozytywne nastawienie z kubka na relacje.
Powodzenia!
Znad gorącego mleka
P.