Festiwal również dla kognitywnych. W Warszawie w dniach 19-28 września odbywa się Festiwal nauki w ramach, którego możemy doświadczać „żywej” nauki.
Polecane spotkania dla kognitywnych:
6. Wszechświat – prosty czy złożony? – S. Bajtlik, , K. Meissner, prowadzenie M. Demiański, 28 IX godz. 18, W, D
Debata zamykająca XVIII Festiwal Nauki w Warszawie. Będziemy się zastanawiać, na czym polega prostota wszechświata (jeśli w ogóle jest on prosty), czy złożone zjawiska i obiekty (życie, pogoda, kosmos) dadzą się w pełni opisać prostymi prawami oraz czy nasz mózg jest dostatecznie złożony, by odkryć prostotę świata w skomplikowanych zjawiskach.
11. Alan Turing, czyli o myślących komputerach– R. Weydmann, K. Kulesza, 23 IX godz. 16, W, od 12 lat
Alan Turing jest nazywany ojcem współczesnej informatyki teoretycznej. Jako jeden z pierwszych zaczął zadawać pytania, czy komputer może myśleć. Powiemy o jego dokonaniach i aktualnych zagadnieniach sztucznej inteligencji.
14. Zakamarki oka i tajniki widzenia– M. Nawrot, Ł. Zinkiewicz, 22 IX godz. 16, 17, 23 IX godz. 17,18, 25 IX godz. 17, P,Wa, W
Fascynująca podróż w głąb oka – najdoskonalszego instrumentu optycznego w ludzkim ciele.
Zapisy od 15 IX: http://festiwal-nauki.fuw.edu.pl/rezerwacja/
17. Mózg – K. Augustin, A. Kijek, A. Maszkowska, J. Pełka, J. Rybusiński, 22 IX godz. 15:30, 23 IX godz. 15:30, 24 IX godz. 15:30, 25 IX godz. 15:30, 26 IX godz. 15:30, Gr, F
Esse est percipi: rzeczy istnieją tylko, kiedy na nie patrzymy, czyli jedynie w naszych głowach…
- Jak komunikują się komórki nerwowe: magia synaps – M. Skup, 22 IX godz. 16, W
Mechanizmy molekularne i dynamika przepływu informacji w sieciach nerwowych na tle ultrastruktury synapsy z uwzględnieniem najnowszej wiedzy o wymianie sygnałów między neuronami i komórkami glejowymi w trójdzielnej synapsie.
53. Neuroprzekaźniki i ich receptory– P. Boguszewski, 23 IX godz. 16, W
Układy neurotransmisyjne w mózgu człowieka i ich rola w regulacji zachowania. Zdobyta wiedza pozwoli lepiej zrozumieć funkcjonowanie układu nerwowego, mechanizmy chorób psychicznych i działanie substancji uzależniających.
69. Szybkie czytanie i mnemotechniki– K. Pingot , 24 IX godz. 15:30, Wa
Techniki przyspieszające czytanie oraz skuteczne zapamiętywanie podczas nauki. Budowanie wewnętrznej motywacji do nauki i wykorzystanie tajników mózgu do wzmocnienia procesów poznawczych.
Zapisy od 15 IX na adres kursy@collegium.edu.pl
112. Językoznawstwo a badania humoru– A. Piskorska, 22 IX godz. 15:30, Wa,
Językoznawstwo bada wszystkie sposoby i przejawy użycia języka, również takie, które służą do rozbawienia odbiorcy. Na spotkaniu zastanowimy się, czy humor powstaje spontanicznie, czy też istnieje przepis na jego stworzenie.
Zapisy od 15 IX na adres: festiwal.anglistyka@gmail.com
167. Jak podejrzeć pracę ludzkiego mózgu? – A. Marchewka, 23 IX godz. 18, W
Fizyczne podstawy metody rezonansu magnetycznego. Pokażemy, jak wyglądają badania mózgu „od kuchni” i pochwalimy się najnowszymi wynikami badań. Zobaczymy, jak działa mózg, kiedy czytamy, boimy się lub kłamiemy.
179. Sztuczna inteligencja w Angry Birds – T. Lechowski, P. Wałęga, M. Zawidzki, 22 IX godz. 17:30, Wa, W
Pokażemy, jak wykorzystać zdobycze logiki dla wnioskowań jakościowych do stworzenia programu komputerowego, który będzie skutecznie planował i realizował strategię gry w Angry Birds.
180. Jak przyroda może być piękna?! – M. Salwa, 23 IX godz. 17:30, Wa, W
Co decyduje o tym, że uznajemy przyrodę za piękną bądź odrażającą? Jakie kryteria przyjmujemy, oceniając estetycznie przyrodę? Jakie konsekwencje może mieć dla nas przyjęcie estetycznej postawy wobec przyrody?
182. Podtekst i sugestia z perspektywy logiczno-filozoficznej – T. Puczyłowski, 25 IX godz. 17:30, Wa, W
W naszych konwersacjach często przekazujemy informacje nie wprost. Jakie mechanizmy odpowiadają za naszą skuteczność w ich przekazywaniu i odbieraniu? Jakich reguł staramy się przestrzegać, wiodąc konwersację?
191. Gra o mózgu – P. Boguszewski, M. Hohol, E. Knapska, 24 IX godz. 17:30, Gr
Jedną z największych zagadek pozostaje ludzki mózg. Gra, w której samemu trzeba znaleźć rozwiązanie i odpowiedzi na nurtujące pytania.
194. Dezinformacja, czyli jak zbudować alternatywną rzeczywistość– Ł. Kister, 22 IX godz. 17:30, D
Dlaczego dezinformacja to nie to samo co kłamstwo?! Jak buduje się alternatywną rzeczywistość, czyli metodologia dezinformacji. Dlaczego dajemy się nabierać na tanie chwyty marketingowe i potężne machiny psychomanipulacji?
252. Optyka nie gryzie – A. Bogucki, M. Deresz-Oszer, M. Pilat, J. Piwowar, Ł. Zinkiewicz, M. Bączyk, 27 IX godz. 10, P, od 5 lat
Skąd biorą się kolory tęczy? Dlaczego niebo jest niebieskie? Jaką tajemnicę kryją okulary? Czym właściwie jest ultrafiolet? Zapraszamy dzieci z rodzicami
269. Fizjologia w psychologii– A. Rynkiewicz, 27 IX godz. 12, P, od 8 do 13 lat
W interaktywnym pokazie dzieci będą mogły zobaczyć przykłady reakcji psychofizjologicznych, czyli np. jak przyspiesza serce, gdy trzeba powiedzieć coś przed publicznością albo jak pocą się dłonie, gdy rywalizuje się z kolegą w zadaniu arytmetycznym.
Zapisy od 15 IX na adres rynkiewicz@psych.uw.edu.pl.
280. Fraktale i dywany – J. Romanowska, 21 IX godz. 11, Wa, od 13 lat
Jedne z najsłynniejszych fraktali to trójkąt Sierpińskiego i krzywa von Kocha. Co się dzieje z tymi obiektami, gdy trochę zmienimy procedury ich tworzenia?
284. Jak gry komputerowe pomagają w badaniach naukowych – P. Bała, 27 IX godz. 10, W, K
Gry komputerowe nie służą wyłącznie rozrywce, można je też wykorzystać w nauce i badaniach naukowych.
287. Dlaczego matematyka jest wszędzie?– P. Stacewicz, 27 IX godz. 10, W, od 13 lat
Prezentacja poglądów wybranych filozofów (będących niekiedy matematykami) na relacje między matematyką a światem realnym.
288. Zgadnij kotku, co mam w środku…– Ł. Błaszczyk, 27 IX godz. 11, W, od 16 lat
O obrazowaniu medycznym. Pokazane zostaną narzędzia matematyczne, z których korzystają tomografia komputerowa (CT) i rezonans magnetyczny (MRI).
307. Mózg– J. Pełka, J. Rybusiński, 27 IX godz. 10, Gr, Wys, F, od 15 lat
Esse est percipi: rzeczy istnieją tylko, kiedy na nie patrzymy, czyli jedynie w naszych głowach…
316. Czy neurony naprawdę myślą? – F. Rakowski, 27 IX godz. 12, W, K
O tym, czy znając prawa fizyki, potrafimy przeprowadzić symulację komputerową ludzkiego umysłu.
326. Optyka w domu i na podwórku – P. Kaczor, 20 IX godz. 10, P
Pokazy i zabawy ze światłem, czyli jak fizyka wyjaśnia zjawiska optyczne obserwowane na co dzień.
398. Labirynt Filozoficzny– D. Facca, 27 IX godz. 12, Wa
Przejdź labirynt filozoficzny w Pałacu Staszica! Dowiedz się, czym jest filozofia i jak zadać pytanie, by uzyskać filozoficzną odpowiedź. Zmierz się z największymi filozofami, sprawdź, czy istnieją pytania, o których nie śniło się filozofom.
414. Ile jesteśmy w stanie wyczytać z kilkunastu kropek?– Ł. Okruszek, 20 IX godz. 12, P, od 13 lat
Nawet dysponując ograniczonym zasobem informacji, ludzie są w stanie trafnie odczytywać zależności zachodzące w ich otoczeniu społecznym. Omówimy metody badań podstawowej percepcji społecznej oraz ich znaczenie dla rozumienia chorób psychicznych.
415. O świadomych i nieświadomych mechanizmach działania reklamy– D. Maison, 27 IX godz. 12:30, W, od 16 lat
Ulegamy reklamie, czy też jesteśmy na nią odporni? Badania nad reklamami z wykorzystaniem pomiarów fizjologicznych (EEG, ruch gałek ocznych, mikroekspresje emocji) pozwalają zrozumieć to, jak reklama działa na naszą świadomość i nieświadomość.
416. Pachnące determinanty zachowań społecznych– K. Hansen, P. Górska, M. Marchlewska, M. Witkowska, 27 IX godz. 14:30, Wa, od 13 lat
Czy zapach może zachęcać do wydawania pieniędzy lub hazardu? Czy może wywołać nastrój romantyczny? Czy można użyć zapachów do celów szlachetnych, wzbudzając zachowania prospołeczne?
Zapisy od 15 IX na adres marchlewskam@gmail.com
417. Trema – wróg czy przyjaciel?– A. Mużdżak, 28 IX godz. 12:30, Wa, od 16 lat
Indywidualne i grupowe ćwiczenia związane z wpływem sposobu myślenia o tremie na jej przeżywanie. Uczestnicy dowiedzą się, jakie strategie myślenia o tremie dotychczas stosowali i poznają nowe.
Zapisy od 15 IX na adres antonina.muzdzak@psych.uw.edu.pl
418. Język, relacje międzygrupowe i polityka– K. Hansen, 28 IX godz. 15, W, od 13 lat
Jak codzienny język odzwierciedla nasze relacje interpersonalne i to kim jesteśmy? Jak opowiemy o swoim sukcesie, a jak o sukcesie naszego wroga? Jak ludzie używają języka, aby się obrażać, a jak, by zjednywać sobie sprzymierzeńców?
419. Physical Computing i Arduino– W. Bartkowski, 28 IX godz. 11, 13, Wa
O interakcjach między naukami społecznymi a światem technologii i znaczeniu technologii w życiu człowieka
Uczestnicy proszeni są o przyniesienie laptopów.
Spotkaniu towarzyszy wystawa otwarta do godz. 17 „Nauki społeczne kształtują technologię”
459. Krótki kurs zmysłowego czytania – M. Rembowska-Płuciennik, B. Śniecikowska, P. Sobolczyk, 27 IX godz. 11:30, Wa
O referencjach w zakresie odbioru literatury: kto czyta „wszystkimi zmysłami”, kto widzi/słysz/czuje dotykiem i smakiem przedstawione w utworach fikcyjne światy, a kto jest w stanie zagubić się w fikcji.
479. Między intermedialnością a multimedialnością– M. Mazur, 20 IX godz. 10, P, od 16 lat
Spotkanie człowieka z urządzeniem i komputerem, czyli tworzenie i projektowanie w technologiach multimedialnych może stać się intermedialne.
483. Widzenie kolorów – A. Czerniawska, 20 IX godz. 10, 12, Wa
O widzeniu kolorów. Uczestnicy spotkania będą mieli możliwość wykonania trójkąta Maxwella , który został sporządzony w połowie XIX wieku.
486. Tomografia rezonansu magnetycznego – co to takiego? – B. Sawionek, 27 IX godz. 10, P, od 8 lat
Niskopolowy skaner MRI oraz wyjaśnienie zasady jego działania.
487. Tomografia rezonansu magnetycznego – co to takiego? – B. Sawionek, 27 IX godz. 11, P, od 13 lat
Niskopolowy skaner MRI oraz wyjaśnienie zasady jego działania.
488. Tomografia rezonansu magnetycznego – co to takiego? – B. Sawionek, 27 IX godz. 12, P
Celem pokazu jest zaprezentowanie niskopolowego skanera MRI oraz dostosowane do grupy wiekowej wyjaśnienie zasady jego działania
493. W poszukiwaniu myśli – obrazowanie pracy mózgu – P. Bogorodzki, I. Szatkowska, 27 IX godz. 14, W, od 13 lat
Nowoczesne metody obrazowania struktury wewnętrznej ciała człowieka oraz zjawiska fizyczne wykorzystywane w procesie tworzenia obrazu struktur wewnętrznych mózgu metodą magnetycznego rezonansu magnetycznego.
512. Model mioelektrycznej dłoni – M. Frycie, 20 IX godz. 10-14, P
Celem projektu było stworzenie modelu mioelektrycznej dłoni przy wykorzystaniu dostępnych technologii. Przedstawienie najnowszych trendów związanych z rozwojem protetyki.
514. Wzbogacona rzeczywistość– Ł. Stec-Bazylewicz, 20 IX godz. 10-14, P, Gr
Interaktywna gra, w której zakładamy okulary pozwalające widzieć wzbogaconą rzeczywistość.
515. Wzbogać swoją rzeczywistość – E. Satalecka, M. Wichrowski, 20 IX godz. 10,Wa, P
Dowiemy się, jak projektować informacje z zastosowaniem narzędzi wirtualnych w rzeczywistości rozszerzonej.
Więcej można znaleźć przez wyszukiwarkę festiwalu.