Pierwsza odpowiedź może być całkiem banalna – bo nie może być zielony ani czerwony. Zukerberg jest daltonistą więc jest to kolor, który najlepiej widzi. Najczęściej łączenie marki z kolorem stanowi element strategii, tworzy charakter, klimat, buduje świadomość odbiorców. Jak dobrać odpowiedni kolor?
Nie jest to z pozoru łatwy wybór, a tym bardziej nie powinien być przypadkowy.
Niebieski w sieci
Zukerberg przyznał w jednym z wywiadów:
„Niebieski jest dla mnie najbardziej wyraźnym kolorem, mogę widzieć wszystkie jego odcienie.”
Mimo takiego losowego wydawałoby się doboru, ciężko zakładać, że założyciele firmy Impel, American Express, Twittera, również byli daltonistami, a te serwisy mają ten kolor.
Internet to ocean niebieskiego – przeglądarki są niebieskie, w logo Google to powtarzający się kolor (obok czerwonego), wyszukiwarki oddają niebieskie hasła. Zawsze chcemy kliknąć w niebieskie słowo bo intuicyjnie wiemy, że jest to link.
Tim Berners-Lee, jeden z pierwszych twórców internetu zdecydował o tym, że hiperłącza wyróżniają się niebieskim kolorem. W tej historii jest mniej przypadkowości, niż w przypadku Facebooka. Mianowicie Mosaic, jedna z pierwszych przeglądarek, miała szare tło. W związku z tym kolor niebieski był tym, który był dobrze widoczny w takim kontekście.
Kolory mają wpływ na nasze spostrzeganie, odbiór, zapamiętywanie i przywoływanie marki. Tworzą atmosferę i prowokują do konkretnych zachowań. Mówi się, że zieleń uspokaja, czerwień prowokuje, a szary jest zimny. Ma to również wpływ na nasze wybory w trakcie zakupów.
92% ludzi ulega wpływowi kolorów podczas dokonywania zakupu.
Mają też duży wpływ psychologiczny, wykorzystywany w chromoterapii. Mało tego, jak dowodził Kurt Goldstein w książce Organizm, nawet niewidomi doświadczają różnych reakcji psychologicznych na promienie o różnej kolorystyce. Wassily Kadinsky za pomocą ankiety przebadał jak kolory są kojarzone w ludzkiej świadomości. Pytał badanych jaki kolor mają zjawiska kolorystycznie abstrakcyjne jak ryczenie krowy czy śpiew kanarka, by w książce O pierwiastku duchowym w sztuce porównywać kolory do figur geometrycznych. Według niego czerwony to kwadrat, żółty – trójkąt, niebieski – koło.
Dla osób widzących kolory mają nieco inne znaczenie. Jest ono uzależnione od kontekstu w jakim znajduje się dana osoba, a nawet od odcienia widzianej barwy. Istnieją jednak ogólne zasady, mówiące o tym jakie skojarzenie wiąże się z danym kolorem. Niektóre barwy narzucone są przez środowisko naturalne, jak kolor zielony kojarzący się z produktami naturalnymi, inne zostały wykreowane, jak luksusowość czerni.
Marki zazwyczaj z łatwością implementują jakiś kolor, głownie w formie logo, opakowań, kolorystyki uniformów pracowniczych. Kolor powinien odzwierciedlać klimat i cechy jakie mają być domeną marki.
Można zauważyć tutaj pewną tendencję jeśli chodzi o wykorzystanie kolorów dla poszczególnych branży. Firmy technologiczne i związane z elektroniką używają często koloru niebieskiego, ale w pozostałych kolorach również można zauważyć prawidłowość. Przypatrzmy się jakie znaczenie mają kolory i jakie marki najczęściej je stosują.
Czarny |
|
|
Zielony |
|
|
Biały |
|
|
Złoty |
|
|
Niebieski |
|
|
Żółty |
|
marki skierowane do młodych ludzi |
Różowy |
|
|
Srebrny |
|
|
Czerwony |
|
|
Patrząc na powyższą tabelę, coraz mniej powinien dziwić wszechobecny niebieski. Instytucje rządowe, medyczne, prawnie, it, czyli wszstkie te branże, które wymagają zaufania.
Ich użycie wiąże się nie tylko w emocjami, jakie generowane są przez poszczególne kolory, ale też z target grupą do jakiej kierowane są produkty. Inne kolory z nawet odcienie będą kierowane do młodych osób (które wolą bardziej intensywną kolorystykę) niż starszych (które stonowane kolory uspokajają), do kobiet i mężczyzn. Aż 35% kobiet podała niebieski jako swój ulubiony kolor, a 23% że jest nim fioletowy. Mężczyźni zamiast tego drugiego wolą czerń.
Myślisz, że Ciebie to nie dotyczy?
Jak często kupujesz daną rzecz ze względu na kolor, a nie jakość produktu? Sprawdź jak działają na Ciebie marki.
Zobacz czy rozpoznasz logo po jego kolorach. Wszystkie logotypy dotyczą marek z branży spożywczej.
Odpowiedzi poznasz po kliknięciu „Prześlij”:
Źródła:
- Why are hyperlinks blue
- How Color Affect Conversions
- 10 surprising facts about Mark Zuckerberg
- Jurek, K., (2011). Znaczenie symboliczne i funkcje koloru w kulturze. Kultura – Media – Teologia, 15, 68-80